Vertrouwen is de basis van waaruit wij werken. We gaan uit van vertrouwen tussen kinderen, ouders en het team. De driehoek in samenwerking tussen het kind - de ouder(s) - de mentor staat bij ons centraal. Kinderen worden betrokken en praten o.a. mee over het reilen en zeilen op school en over hun persoonlijke doelen en ontwikkeling.
Kinderen hebben behoefte aan relatie, zowel met andere kinderen als met mentoren en medewerkers. Ze willen het gevoel hebben erbij te horen en deel uitmaken van een gemeenschap waar veiligheid een grote rol speelt. Kinderen, het team, ouders en andere betrokken volwassenen voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk. Dit zorgt voor een goede open sfeer waarbij we luisteren naar elkaar. Het kind kan rekenen op de steun van de volwassenen.
It takes a village to raise a child.
Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en willen zichzelf als effectief ervaren. Dat vraagt uitdaging. Ons aanbod stemmen we af op de mogelijkheden en (basis) behoeften van het kind. Medewerkers nemen de ontwikkeling van elk kind serieus. Wij bieden de kinderen ook ruimte om passende leerdoelen voor zichzelf te formuleren en voor hen haalbare resultaten te boeken.
Wij stellen reële, hoge doelen, waarbij we hulp en ondersteuning bieden. Medewerkers hebben een coachende stijl en moedigen kinderen aan. Door goed te observeren, uit te gaan van vertrouwen en onderzoekende vragen te stellen, stimuleren wij het kind het beste uit zichzelf te halen.
Kinderen willen het gevoel hebben de dingen zélf te kunnen doen. Zélf kunnen beslissen, zelf keuzes maken. Wij respecteren de eigenheid, de talenten en diversiteit van de kinderen. Dit doen wij door ruimte te geven en kaders te bieden, rekening houdend met wat het kind kan en wil. Wij stimuleren individuele vrijheid, maar altijd in relatie met de ander.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen goed tot leren komen als ze met plezier naar school gaan, hun nieuwsgierigheid aangesproken wordt en kinderen zich verwonderen. De leerstof moet betekenisvol worden aangeboden.Wij houden hier rekening mee bij de inrichting van de ruimtes, de hoeken en de lessen, die zowel binnen als buiten plaatsvinden.
Wij werken met vier grote thema’s (kernconcepten) per jaar, waarbij we steeds meer vakgebieden integreren. Daarbij maken we ook gebruik van de expertise van ouders en partners in de wijk. We beschikken over een rijke digitale leer-leesomgeving, ontwikkelingsmaterialen, een beeldend atelier, een theater(speel)zaal en een schoolbibliotheek. Daarnaast heeft het IKC een rijke buitenomgeving, waaronder een plein, park en natuurbeleeftuin.