Op ons IKC bieden we ons onderwijs aan in units. Unitonderwijs gaat uit van een gedifferentieerde leeromgeving. Dat houdt in dat onze kinderen niet de hele dag op hun ‘eigen plekje’ in de groep zitten, maar dat ze gebruik kunnen maken van verschillende werkplekken. Zo zijn er instructieplekken, samenwerkingsplekken en stilteplekken.
Alle kinderen maken deel uit van een stamgroep. Hieraan is een mentor gekoppeld die de brede ontwikkeling van de kinderen volgt en bespreekt met zowel kinderen als ouders. De kinderen starten en eindigen altijd in hun stamgroep. Daarnaast wordt een aantal activiteiten in de stamgroep gegeven, zoals bijv. de lessen Vreedzame School.
Binnen een unit werken mentoren, onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners samen. Met elkaar verzorgen zij het onderwijs aan de kinderen in de unit. Door de samenwerking tussen de verschillende medewerkers ontstaat er meer ruimte om instructie en begeleiding op maat te kunnen bieden. Daarnaast is er door de nauwe samenwerking sprake van een professionele cultuur waar leren van én met elkaar centraal staat. Onze kinderen ontmoeten door de dag heen verschillende mentoren. Het kan dus zo zijn dat je kind bijv. een rekeninstructie bij de ene mentor volgt en een les over executieve functies bij een andere.
De samenstelling van de units is als volgt: